متاسفانه در مورد نمک خوراکی تبلیغات سـودجویـانه‌ متعددی وجود دارد؛ از فروش نمک‌های تصفیه‌نشده تحت‌عنوان نمک‌دریای تصفیه‌نشده و انواع نمک‌های رنگی(صورتی، آبی و…) گرفته تا صحبت‌های نادرست و غیرعلمی در مورد عوارض مصرف نمک‌های یددار و از همه بدتر، اطلاعات نادرستی که در مورد فواید مصرف این نمک‌ها بر سلامت برای مصرف‌کنندگان مطرح می‌شود

نمک‌هایی که در حال حاضر در دکان هر عطاری(همان صفحه‌های اینترنتی متعدد در فضای مجازی و حتی مغازه‌های سطح شهر) پیدا می‌شود و مصرف‌کننده با فهرست بلندبالایی از فواید سلامتی‌بخش آن روبه‌رو می‌شود؛ فهرست‌هایی که متخصصان پزشکی، تغذیه و صنایع‌غذایی می‌دانند بدون هیچ پشتوانه علمی و فقط با اهداف سودجویانه و گمراه‌کننده تهیه‌ شده‌اند و بررسی هر یک از آنها به سال‌ها مطالعه بالینی برای اثبات درستی ادعا نیاز دارد.
در توصیف کذب‌بودن این تبلیغات همین بس که بدانید بسیاری از اینمحصولات  تأییدیه‌های وزارت بهداشت را ندارند و روی هیچ‌کدام از آنها لوگوی سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی ساخت را نمی‌بینید.
استفاده از عبارت تصفیه‌نشده روی بسته‌بندی این محصولات افتخاری برای تولیدکنندگان این محصولات به شمار می‌رود! گویی در فرآیند تصفیه نمک، انواع و اقسام ترکیبات  شیمیایی به نمک‌های خوراکی افزوده می‌شود و در این محصولات خبری از این ترکیبات نیست!

دكتر مریم قادری قهفرخی – متخصص صنایع غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *